fredag 25 september 2009

Lägesrapport..

Sitter på jobbet nu. Det är lite svårt att koncentrera sig bara med allt som är med mamma och så, fastän jag vet att hon är i goda händer där hon är det är inte som att hon ligger hemma coh är dålig själv ju. Men det är ju mamma.. min mami som amira säger om mig.. jag är orolig för min mamma oavsett var hon är och kommer vara det tills hon är frisk och sen kommer jag nog ändå vara orolig att det ska hända igen, att hon får en ny stroke.

Det är ju konstaterat att hennes blodkärl är i väldigt dåligt skikt, delvis är dett ärftligt (mormor fick också så ju dock aldrig någon stroke) och delvis p g a att hon rökt hela sitt vuxna liv trots att vi tjatat på henne att slutat just p g a att vi är rädda om henne! Det var liksom tvunget att gå såhär långt innan hon inser att hon måste sluta, nu har hon gjort det inte en dag för tidigt snarare en dag försent.. nä kanske inte riktigt men jag är glad att hon slutat nu sen får hon nog lägga om kosten lite grann också för o förhindra att kärlen stoppas nåt mer. Det var störst fara med halskärlen för fastnar det proppar där så har dessa när de väl lossnar ingen stans att ta vägen än uppåt till hjärnan och detta orsakar då stroke!

Nu ligger lilla mamma mest hopkurad som en liten boll i fosterställning i sängen och är väldigt matt.

Imorgon ska vi vara hos henne hela dagen, jag har lyckats få barnvakt åt Amira så jag inte behöver springa efter henne och kolla henne och så utan kan koncentrera mig på mamma. Det är min underbara f.d kollega Linda som ställer upp och är barnvakt imorgon. Amira gillar verkligen henne och Linda är en kanontjej verkligen och har bra hand med barn och med Amira, de har träffats några gånger och de funkar riktigt bra ihop. Så många kramar och stor tacksamhet går till Linda för hon ställer upp när ingen annan gör det. KRAM.

Nu måste jag verkligen fortsätta jobba här och få nåt gjort.. koncentrationsförmågan är inte på topp direkt :(

Ikväll blir det iaf lite hemmamys med syrran, vi ska göra fläskfilé och potatisgratäng och öppna en flaska rött till det och så lite godis och kanske en bra film.
Det är konstigt att umgås bara jag och hon (o så Amira på en kant då såklart) utan mamma, vi brukar ju alltid ses hos mamma i Bollnäs och även om vi umgås så finns mamma där omkring liksom o donar och har sig men inte nu, nu är det bara jag och hon hos mig. Usch.. låter som att mamma redan hade trillat av pinn så att säga i hur jag skriver.. men visst finns mamma med oss då vi är o besöker henne men det är ju helt annorlunda än det brukar vara och det är konstigt. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta allt eller hur jag ska reagera än..

Åter till jobb nu som sagt.. blir nog dåligt m update i helgen då jag umgås med syrran och är hos mamma hela dagen imorgon och en del av söndagen och sen ska jag hinna med att umgås med Amira också.. kanske hoppar in o skriver nå på sön kväll när syrran åkt och Amira sover.

<3 <3