fredag 25 september 2009

Vin och god mat

Jag och syrran gjorde potatisgratäng idag, öppnade en flaska rött vin och satt och pratade bara vi två för typ första gången på jag vet inte hur många år :o alltid brukar det vara jag, hon och mamma som umgås men nu var det bar jag och hon. Amira hade lyckats somna lagom till vår mat var klar så vi fick sitta ostört och prata om allt möjligt och hade riktigt trevligt. Vi tyckte maten var så god så vi åt upp hela gratängen bara jag och hon hälften var.. till sist åt vi inte av hunger längre utan bara för att det var så himla gott!!

Pratade lite med mamma på kvällen och det lät som hon var lite bättre ändå nu.. långt ifrån bra men det lätt annorlunda lite piggare, annars så ligger hon mest och verkar apatisk där i sängen :( skönt när hon börjar bli som vanligt och prata om vanliga saker igen, hon hade t.o.m ätit en bit rulltårta till fikat på kvällen! Det gjorde mig verkligen glad att höra.. hon har inte ätit nåt på så länge.. men det känns som att personalen inte riktigt bryr sig.. de delar mediciner och ser till att hon lever men ingen har tid att se att hon mår bra riktigt. De dumpar av en bricka med mat där hos henne som hon petar lite i och så går de.. de borde sitta med henne och se till att hon fick i sig, truga och försöka.. näää totalt avsaknad av omvårdnaden så. Påpekade för en sköterska ikväll att mamma hade nån vit beläggning på tungan, det hade ingen märkt??!!! sa att hon behöver nog duschas nu.. hon har ju inte duschat på nästan två veckor p g a sjukdomen.. men det är ingen som bryr sig om, ingen som sköter hennes hygien. Jag minns när man arbetade som uska att man fick tvätta patienterna varje morgon om de inte kunde själv.. så jag hoppas de ser till att hon får duscha imorgon.

Syster yster har gått o lagt sig och Amira sover som en stock efter att ha stått o dansat för fullt i vardagsrummet till musik från en CD med dagissånger som syrran köpt till Nils.

Ska gå o göra Amira sällskap nu, bara borsta tänderna först. Imorgon kommer Linda och är barnvakt så vi kan gå till mamma och på söndag kan Amira vara hos Yasmine, som hon går på dagis med under dagen.

Just ja.. måste ringa tandläkaren igen och klaga!! Jag har ju fortf tandvärk :o!!!!! De har gjort nåt fel eller inte gjort nåt tillräckligt och det tänker jag inte betala 1500kr för om jag inte blir bra ju.. ALDRIG!!!! Ska ringa dem ev imorgon om jag hinner.. annars på måndag... det här måste fixas... jag betalar inte för det som de gjorde sist OCH en ny behandling.. ALDRIG som sagt.. de får göra om och göra rätt.. visste att han var dålig den där tandläkaren.. helt knäpp var han ju..


Nu ska jag värma värmedynan för jag har så ont i axeln (önskar mamma var här o gav mig massage.. hon är så bra på d) och sen ska jag sova. Skönt o slippa gå upp kl 5;30 i.m och skönt att veta att Amira har det bra med Linda när vi åker iväg så jag slipper jaga henne... hoppas Amira sover lite längre också i.m.. iaf till kl 8 skulle jag bli glad om hon sov.