måndag 21 september 2009

Mamma är på sjukhuset..


Min kära mami är jättesjuk nu :( hon fick åka in med ambulansen i morse. Då hade hon blivit svag i ena armen också och kunde inte röra den, var nästan helt paretisk (förlamad) i den. Efter ambulansen hade kört iväg henne till sjukhuset så lämnade jag Amira på dagis och åkte sedan in till SÖS för o möta upp mamma på akuten där. Då hade hon fått vätskedropp och antibiotika dropp för hon hade någon infektion. Infektionsvärdet ska ligga under 1o för att vara normalt men hennes var över 200!

Sedan fick hon röntgas både skallen och lungorna röntgades och troligen har hon en lunginflammation, sen har de tagit prov för nya influensan (svininfluensan) men de blir klara under kvällen ikväll så läkaren tittar på de imorgon bitti.

Mamma hade även förmaksflimer så hon fick komma ned på hjärtintensiven för att där medicineras och hållas under kontroll med hjälp av EKG och så gjordes ultraljud på hjärtat (var rätt häftigt och se faktiskt, jag kunde ju inte hålla mig från o kika på skärmen när läkaren gjorde det) och det de säger nu är att förmaksflimmret nu ska medicineras men det har troligen släppt iväg en propp vilket orsakar förlamingen i ena armen. Hon är iaf klar och redig trots allt men väldigt trött och medtagen såklart, hon hade inte sovit nånting inatt sa hon och kunde inte somna idag på dagen heller.

Jag ska åka in till henne imorgon igen, de säger att hon troligen blir kvar upp mot en vecka där för o bli frisk och sen blir det till Bollnäs och rehabilitering där. Skönt så länge hon får stanna här i sthlm så jag kan vara hos henne, blir svårare när hon är i Bollnäs ju!


En olycka kommer sällan ensam dock......

När jag ringde dagis för o tala om att jag behövde ha Amira kvar så länge som möjligtg idag (dagis hade eg personalmöte och stängde kl 15:45 men Amira fick vara kvar ändå för de förstod att jag behövde vara hos mamma så länge som möjligt) då fick jag höra att hon ramlat, inte ovanligt för amira, och slagit i huvudet, inte heller det nåt nytt.. vet inte hur många gånger den ungen ramlat och slagit det där stackars huvudet, men allt var iaf under kontroll, de hade varit iväg till Vårdcentralen med henne för o få det uppkollat då det hade blivit en rejäl bula! Det var ingen fara på taket iaf, hon skulle hålla sig lugn bara vilket var svårt sa fröken när jag hämtade henne senare. Men så typiskt att det skulle hända mitt i allt.. tur att det inte var nåt allvarligt iaf och tack o lov att de kunde gå iväg med henne, de ville inte ringa mig och oroa mig i onödan när jag satt hos mamma på sjukhuset så de tog ansvaret och gick iväg med henne. Så underbara verkligen där på dagis!!


Känner mig helt slut nu, Amira sover som en stock här bredvid mig i sängen och jag ska snart krypa ned o sova också.. har varit en tuff dag. Ska ringa till avdelningen mamma ligger på nu och höra hur det är med henne, pratar nog med sköterskan och stör inte mamma i onödan nu utan låter henne få försöka vila och hoppas hon kan sova nåt inatt.


Återkommer med mer info när jag vet mer!

Reultatet av dagens bravader